برگی از طراحی یک کارخانه

     

    برگی از طراحی یک کارخانه   

 

پیشگفتار

 

کاری که خوب شروع شده باشد  نصف ان انجام شده است .

این جمله معروف  مطمئنا  در باره بهینه سازی یک طرح تولیدی نیز صادق است . زیرا بهینه سازی در یک طرح منجر به دست یافتن به نتایج عالی خواهد شد . کیفیت و بهره وری اساس یک طرح تولیدی را تشکیل می دهد . ما در این پروژه سعی کردیم ابتدا استقرار موجود در کارخانه را برای خوانندگان ارائه دهیم  و در ادامه طرحی بهینه شده برای کارخانه پیشنهاد کنیم که اهداف مربوط به طرح ریزی واحد های  صنعتی را در بر داشته باشد .

اما با توجه به عدم همکاری های صنعتگران با بخش دانشگاهی باعث شد که ما انچه ما در ابتدا انتظار  تحقق انرا داشتیم  بطور کامل محقق نشد و مطمئنا با بررسی های بیشتر و همکاری های بیشتر بخش صنعت می توان سایر کمبود را شناخت و در جهت بهبود ان حرکت کرد .

 

 

سیستم انتقال مواد

مقدمه :

در طراحی سیستم های انتقال مواد جدید ویا بهبود یک سیستم انتقال مواد موجود  شش مرحله فرایند طراحی مهندسی باید بکار گرفته شود که شامل مراحل زیر هستند :

1. تعریف اهداف وقلمرو برای سیستم انتقال مواد .

2. تحلیل احتیاجات برای حرکت  ذخیره سازی  محافظت وکنترل مواد .

3. تولید گزینه های مختلف طرح برای براوردن احتیاجات سیستم انتقال مواد .

4. ارزیابی طرح های مختلف انتقال مواد .

5. انتخاب طرح برتر از نظر حرکت  ذخیره سازی  محافظت وکنترل مواد .

6. پیاده سازی طرح برتر  شامل انتخاب فروشندگان  تربیت کارکنان  نصب  رفع اشکال وراه اندازی تجهیزات و ممیزی عملکرد سیستم به صورت دوره ایی.

سیستم ایده ال بصورت تئوری  یک سیستم کامل است که دارای هزینه صفر کیفیت کامل   بدون خطر  بدون اتلاف فضا  بدون عدم کارایی های مدیریت است .

سیستم ایده ال نهایی سیستمی است که احتمالا در اینده در بعضی نقاط قابل دستیابی خواهد بود اما در حال حاضر نمی توان به ان دست یافت .چون کمبود تکنولوژی دسترس پذیر وجود دارد سیستم      ایده آلی کهاز نظر تکنو لوژی بتوان با ان کار کرد  سیستمی است که دستیابی به تکنولوژی ان شدنی است به هر حال ممکن است هزینه ها با سایر شرایط  از نصب بعضی اجزا در حال حاضر جلوگیری کند

سیستم توصیه شده یک سیستم موثر از لحاظ هزینه است که الان بدون مانع کار خواهد کرد وبا موفقیت پیاده خواد شد.

گام دوم احتیاجات کارکنان :

احتیاجات کار کنان

به چهار دسته تقسیم می شوند :

1. پارکینگ کارکنان         2. اتاق های استراحت       3. خدمات تغذیه    4. خدمات بهداشتی

تو ضیحات لازم در مورد بحث پارکینگ در قسمت مربوطه ارائه شده است .

2. اتاق های استراحت : در داخل هر ایستگاه کاری باید یک اتاق استراحت به اندازه 200 فوت مربع تعبیه شود . اتاق های استراحت بصورت پراکنده اغلب نسبت به اتاقهای بزرگ متمرکز  اسایش بیشتری برای کارکنان فراهم می کنند در تسهیلات تولیدی معمولا اتاق های استراحت نیم طبقه معمول هستند که در کارگاه بدون اینکه فضای ارزشمندی را اشغال کنند قرار می گیرند . به هر صورت باید دستیابی یه اتاق های استراحت برای معلولین امکان پذیر باشد و همچنین باید برای هر جنسیت اتاق های استراحت جداگانه در نظر گرفته شود .

راههای ورودی از جلو در به اتاق استراحت باید به گونه ای طراحی شوند که هنگام باز بودن درب داخل اتاق استراحت از بیرون قابل روئت نباشد . برای هر ورودی نیز باید 15 فوت مربع فضای مجاز منظور شود .

در اتاق استراحت زنان باید تختخواب و تخت بچه تعبیه شود . محوطه باید بوسیله جداکننده ها و    پارچه ها از اتاق استراحت جداشود .

3. خدمات تغذیه :انتقال تسهیلات جدید به نقاطی دورتر از نواحی مرکزی شهرها وکوتاه کردن زمان صرف غذاو ممنوع کردن صرف غذا در جاهایی که مواد سمی وجود دارد از طرف OSHA و افزایش اهمیت منافع  کارکنان همگی باعث می شود تا ایجاد خدمات تغذیه برای برنامه ریز تسهیلات اهمیت بیشتری داشته باشد . فعالیت های خدمات تغذیه را می توان از طرف شرکت به صورت یک ضرورت  راحتی  یا یک کار لوکس دید . بسته به دیدگاه شرکت  سیاست غذا دادن در داخل شرکت  پرداخت هزینه غذا و زمان مجاز برای صرف غذا تاثیر مهمی بر روی برنامه ریزی تسهیلات خدمات تغذیه دارد . تسهیلات خدمات تغذیه باید با در نظر گرفتن تعداد کارکنانی که می بایست در زمان اوج فعالیت  غذا بخورند برنامه ریزی شود . تسهیلات اشپزخانه  از سوی دیگر بادر نظر گرفتن تعداد غذا هایی که باید اماده شود  برنامه ریزی شود . اگر کارکنان در بیش از یک غذا می خورند  معمولا باید یک سوم افراد هر شیفت  در طراحی غذا خوری محاسبه شوند .

4. خدمات بهداشتی : پش بینی احتیاجات تسهیلات برای خدمات بهداشت و درمان بسیار مشکل است بعضی تسهیلات فقط تعدادی جعبه کمکهای اولیه دارند در حالی که تسهیلات دیگر دارای بیمارستانهای کوچک هستند . بنابراین قواعد ساختمانی در نیز باید در محل نیز باید برای تعیین احتیاجات تسهیلات بررسی شوند 

برنامه ریزان تسهیلات باید رویه های عملیاتی شرکت را بررسی کنند تا معلوم شود در درون واحد نیاز به ایجاد چه نوع امکاناتی برای خدمات بهداشت ودرمان وجود دارد .

حداقل یک اتاق کوچک برای کمکهای اولیه لازم است .

 حداقل احتیاجات برای اتاق کمکهای اولیه  شامل جعئبه کمک های اولیه  یک تخت ودو  صنودلی است . حداقل صد فوت مربع فضا لازم است . اگر یک پرستار استخدام شود باید اتاق کمک های اولیه  دارای دو تخت بوده و به 250 فوت مربع  توسعه یابد . علاوه بر ان اتاق انتظاری با 75 فوت مربع باید وجود داشته باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:,ساعت 22:16 توسط امین حیدری| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com